متن استاتیک شماره 22 موجود نیست
آییننامه آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی قم
مقدمه
ظهور فناوریهای نوین، عرصه آموزش را نیز مانند بسیاری از حوزههای دیگر، متأثر نموده و آموزش علوم پزشکی نیز از این تحولات بینصیب نمانده است و تغییر در فرآیند یاددهی و یادگیری و ایجاد محیطهای متنوع یادگیری، از دستاوردهای این روند توسعهای محسوب میشود. با توجه به روند جهانی توسعه آموزش مجازی و تأکید بر بهرهگیری از فناوریهای نوین در آموزش عالی سلامت در اسناد ملی از جمله در بستههای تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی و در چارچوب آییننامههای مصوب وزارت متبوع، آییننامه دروندانشگاهی آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی قم تدوین شده است تا ضمن نظاممند نمودن آموزشهای مجازی در سطح دانشگاه و شفافسازی رویهها و روندهای مربوط به آن، تمهیدات انگیزشی لازم را برای توسعه این حوزه فعالیت، فراهم نماید. این آییننامه اجرایی در چهار فصل تدوین شده است.
فصل 1: تعاریف و اصطلاحات
فصل 2: اهداف و ساختار آموزش مجازی
هدف اصلی از توسعه آموزش مجازی، بهبود و ارتقای کیفیت آموزش و مدیریت بهینه امکانات و منابع موجود در دانشگاه میباشد. سازماندهی و مدیریت فرایندهای آموزش مجازی در سطح دانشگاه، از طریق کارگروه توسعه آموزش مجازی دانشگاه و نیز واحد آموزش مجازی مستقر در مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه، صورت میگیرد که ساختار، وظایف و فعالیتهای آنها به شرح زیر است:
2-1) کارگروه توسعه آموزش مجازی:
این کارگروه با ابلاغ معاون آموزشی دانشگاه تشکیل میگردد و متشکل از مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه، مسؤول واحد آموزش مجازی دانشگاه به عنوان دبیرکارگروه، کارشناس واحد به عنوان مسؤول دبیرخانه کارگروه و تعدادی از اعضای هیأت علمی و کارشناسان منتخب از دانشکدهها و مراکز آموزشی، درمانی و ستادی است.
1-1-2 وظایف کارگروه:
تبصره: حسب موضوع جلسات کارگروه، اساتید و صاحبنظران آن حیطه به عنوان مدعو بدون حق رأی در جلسه حضور مییابند.
2-2) واحد آموزش مجازی:
واحد آموزش مجازی یا دبیرخانه کارگروه توسعه آموزش مجازی بخشی از مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی است که مسؤول آن، یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه به انتخاب معاونت آموزشی بوده و دبیری کارگروه توسعه آموزش مجازی دانشگاه را نیز بر عهده دارد. سایر نیروهای مورد نیاز از بین اعضای هیأت علمی و کارشناسان مطابق با نیاز مرکز توسعه آموزش علوم پزشکی و با ابلاغ معاون آموزشی دانشگاه مشغول به کار میشوند.
2-2-1- وظایف واحد:
فصل 3 – فرایندهای آموزش مجازی
3-1) ارائه دروس مجازی در قالب یکی از بندهای زیر خواهد بود:
3-1-1- ارائه دروس یک رشته به صورت کاملاً مجازی که بر اساس آییننامه دورههای آموزش از راه دور در دانشگاههای علوم پزشکی کشور (مصوب چهل و نهمین جلسه مورخ 1/8/1391 شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی) انجام میگیرد.
3-1-2- ارائه دروس به صورت ترکیبی (Blended Learning) مصوب شصت و سومین جلسه مورخ 9/3/1395 شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی که بر طبق آن، ارائه چهار/ هفدهم یا 25%جلسات هر درس حضوری بهصورت مجازی با نظر استاد مربوطه و موافقت شورای گروه آموزشی و شورای آموزشی دانشکده و تأیید واحد آموزش مجازی، مجاز است. در مواردی که ارائه حجم بیشتری (تا سقف 50%) از درس به صورت الکترونیک، مورد تقاضا باشد، علاوه بر موارد فوق، لازم است موضوع به تصویب شورای آموزشی دانشگاه نیز برسد.
3-2) شرایط ارائه دروس به صورت مجازی
3-2-1- دروس نظری و یا بخش نظری دروس نظری/ عملی که نیاز به فعالیت حضوری (شرکت در آزمایشگاه، کارگاه عملی مستلزم حضور فیزیکی استاد و دانشجو) نداشته باشند، میتوانند به صورت کاملاً مجازی ارائه شوند.
3-2-2- رعایت تناسب میزان محتوای درسی تولید شده به صورت دیداری و شنیداری با تعداد ساعت واحد درسی ضروری بوده و نباید بیش از محتوای قابل ارائه در 17 ساعت حضوری برای هر واحد درسی باشد. به ازای هر ساعت تدریس حضوری، 25 الی 35 دقیقه محتوای آموزش مجازی توصیه میشود.
3-2-3- رعایت استانداردهای متداول در تهیه اسلایدهای آموزشی و زیبایی و کاربرپسند بودن محتواهای تولید شده ضروری است.
3-2-4- در تولید محتوای آموزشی مجازی، رعایت قوانین و مقررات از جمله در زمینه حق مالکیت معنوی و استناد به آثاری که از آن استفاده میشود، ضروری است.
3-3) فرایند تولید محتوای مجازی
تولید محتوای مجازی میتواند به یکی از روشهای زیر انجام شود:
3-3-1- توسط مدرس مربوطه تولید شود. در این صورت، محتوای تولید شده در واحد آموزش مجازی مورد بررسی قرار گرفته و پس از تایید واحد آموزش مجازی، قابلیت ارائه در سامانه و بهرهمندی عضو هیأت علمی از امتیازات مربوطه را خواهد داشت.
3-3-2- از طریق برونسپاری و استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی تولید شود که در این صورت، لازم است در زمینه تأمین منابع مالی مورد نیاز اطمینان حاصل شود. با توجه به هزینهبر بودن این فعالیت، در موارد مورد تایید کارگروه از این روش استفاده میشود.
3-3-3- استفاده اساتید از محتواهای آموزشی موجود در (Massive Open Online Courses) MOOCs و یا منابع دیگر بدون نیازی به تولید محتوا، با تأیید واحد آموزش مجازی مجاز خواهد بود.
3-3-4- فرایند تولید محتوای آموزش مجازی شامل مراحل زیر است:
الف- اعلام آمادگی مدرس جهت ارائه درس به صورت مجازی به همراه ارائه طرح دوره آموزشی
ب- بررسی و تصویب در شورای گروه و شورای آموزشی دانشکده و واحد آموزش مجازی
ج- تولید محتوای مجازی با حمایت علمی، فنی و مالی دانشگاه و نظارت واحد آموزش مجازی
د- ارائه درس به صورت مجازی در سامانه
3-3-5- بازنگری محتواهای آموزشی تولید شده، چنانچه کمتر از 5 سال از تولید آنها گذشته باشد، با تصویب کارگروه توسعه آموزش مجازی دانشگاه امکانپذیر خواهد بود و در غیر این صورت، استاد مربوطه از امتیازات مربوط به تولید محتوا، بهرهمند نخواهد شد.
3-4) انواع قالبهای ارائه محتوای آموزش مجازی:
محتوای آموزش مجازی میتواند در قالبهای زیر و یا ترکیبی از آنها تهیه و با تأیید واحد آموزش مجازی دانشگاه، از طریق سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه ارائه گردد:
3-4-1- محتوای متنی: مانند فایلهای با فرمتهای word و PDF
3-4-2- محتوای صوتی: مانند فایلهای با فرمتهای mp3 و wave
3-4-3- اسلاید: مانند فایلهای پاورپوینت یا فلش
3-4-4- فیلم آموزشی: مانند فایلهای ویدیویی با فرمتهای avi و mp4
3-4-5- محتوای چندرسانهای: ترکیبی از موارد فوق به صورت محتوای چندرسانهای مانند فایلهای SCORM
3-5) ارائه محتوای آموزش مجازی
3-5-1- ارائه دروس ترجیحاً توسط استاد تولید کننده محتوای آموزشی مربوطه انجام میشود. با این حال، ارائه درس، میتواند به صورت مستقل از تولید محتوا انجام شده و مدرس با استفاده از محتواهای آموزشی تولید و یا خریداری شده توسط سایر اساتید دانشگاه و یا موجود در منابع دیگر مانند MOOCs به آموزش مجازی مبادرت نماید. در هر صورت، ارائه دروس به عنوان یک فرایند جداگانه از مرحله تولید محتوا، مورد بررسی، ارزیابی و معادلسازی آموزشی قرار میگیرد و مجموعه فعالیتهایی را دربرمیگیرد که استاد در طول نیمسال در تعامل با فراگیران انجام میدهد و منجر به گذراندن آن درس میشود.
3-5-2- آزمون دورههای آموزش مجازی شامل آموزش رسمی دانشجویان، آموزش مداوم جامعه پزشکی، آموزش کارکنان و اساتید و دورههای کوتاه مدت، حسب مورد، میتواند به صورت حضوری یا غیر حضوری برگزار شود.
3-6) فعالیت فراگیران و ضوابط ارزیابی آن در آموزش مجازی
3-6-1- فعالیت فراگیران بر اساس قوانین و مقررات آموزشی دانشگاه و در چارچوب سامانه آمـوزش الکترونیـک دانشگاه به شرح زیر صـورت میگیرد:
3-7) ضوابط ارزیابی فعالیت فراگیران
3-7-1- به علت عدم حضور فراگیران دوره/ دروس مجازی در کلاسهای درس در آموزش ترکیبی، معیارهای ارزیابی فعالیت آنها توسط مدرس درس و با مشاهده اطلاعات ثبت شده در سامانه اموزش الکترونیک و مطابق با جدول پیوست شماره 3 انجام میگیرد. حضور و فعالیت فراگیر در درس مربوطه درصورتی قابل تأیید است که حداقل 60 امتیاز از امتیازات موجود در جدول شماره 3 را کسب کرده باشد.
3-7-2- حضور و غیاب دانشجویان در دوره/ دروس مجازی توسط استاد مربوطه به صورت رهگیری فعالیت دانشجویان در سامانه صورت میگیرد و موارد غیبت دانشجویان در درس مجازی مانند غیبت در جلسات حضوری محسوب شده و بر طبق مقررات آموزشی برخورد خواهد شد.
3-7-3- روش ارزشیابی و نحوه محاسبه نمرات فراگیران در دوره/ درس مجازی توسط مسؤول درس در شناسنامه مشخص میگردد و به اطلاع فراگیران رسانده میشود.
3-7-4- نظارت بر فعالیت فراگیران در دورس مجازی توسط کارشناس آموزش مجازی، انجام شده و در صورت نیاز، اطلاعات لازم درخصوص فعالیت دانشجو، در اختیار استاد قرار خواهد گرفت.
فصل 4- ارزیابی فعالیتهای آموزش مجازی
4-1) وظایف اساتید دروس مجازی
4-1-1- وظایف اساتید دروس مجازی به شرح زیر است:
4-2) ارزیابی و معادلسازی فعالیت آموزشی اساتید دروس مجازی
محاسبه فعالیت اساتید دروس مجازی در دو بخش تولید محتوا و ارائه درس صورت میگیرد که استاد با توجه به میزان فعالیت خود، میتواند از مزایای هر دو بخش بهرهمند شود:
4-2-1- در ازای تولید محتوای درس (هم دروس مجازی و هم دروس ترکیبی)، فعالیت استاد تا سقف 1.5 برابر میزان واحد درس مورد نظر قابل احتساب است که محاسبه بر اساس جدول پیوست شماره 1 انجام میشود. فعالیت محاسبه شده در این بند، جزو سقف واحدهای موظفی استاد نبوده و مشمول پرداخت حقالتدریس میباشد که صرفاً برای یک بار در نیمسالی که محتوا آماده ارائه شده است، قابل پرداخت است.
4-2-2- در ازای ارائه درس به صورت مجازی، فعالیت استاد تا سقف 1.5 برابر میزان واحد مصوب درس مورد نظر قابل احتساب است که بر اساس جدول پیوست شماره 2 انجام میشود. فعالیت محاسبه شده در این قسمت توسط اساتید در آموزش ترکیبی برای اولین بار، بدون در نظر گرفتن سقف واحد، مشمول حق التدریس بوده و در نیمسالهای آتی، چنانچه مازاد بر سقف موظف تدریس استاد باشد، مشمول دریافت حقالتدریس خواهد بود. پرداخت حق التدریس برای اساتید ارائه کننده دروس رشته مجازی صرفاً در صورتی خواهد بود که مازاد بر واحد موظف باشد.
تبصره 1: در خصوص دروسی که بیش از یک استاد به طور مشترک در ارائه آن نقش داشتهاند، سهم هر استاد بر اساس آییننامههای مربوط به آموزش حضوری تعیین میگردد.
تبصره 2: هرگونه تغییر در فرمهای پیوست این آییننامه، به پیشنهاد کارگروه توسعه آموزش مجازی و تصویب شورای آموزشی دانشگاه امکانپذیر است.
4-2-3- حقالتدریس تولید محتوای آموزشی دروس مجازی برای اعضای هیأت علمی، بدون توجه به سقف واحد موظف، در اولین نیمسال پس از آمادهسازی محتوا محاسبه و پرداخت میشود و در خصوص اساتید و مدرسان مدعو نیز، پرداخت حقالتدریس با گواهی دانشکده مربوطه و تأیید معاونت آموزشی دانشگاه صورت میگیرد.
4-3-2- حقالتدریس اساتید دروس مجازی تا حداکثر 3 برابر میزان واحد مصوب درس به شرح زیر محاسبه میشود:
- تولید محتوای دوره/ درس مجازی براساس امتیاز کسب شده از جدول شماره 1 تا سقف 1.5 برابر
- ارائه دوره/ درس مجازی با توجه به میزان فعالیت و تعداد فراگیر و بر اساس امتیاز کسب شده از جدول شماره 2 تا سقف 1.5 برابر میزان واحد اساتید براساس میزان مشارکت ایشان و میزان امتیاز حاصله از جداول 1 و 2 و بر اساس فرمول زیر تعیین خواهد شد.
تبصره 1: در خصوص دروس دورههای تحصیلات تکمیلی، چنانچه تعداد فراگیران، بیش از 20 نفر باشد، امتیاز مربوطه با تصویب کارگروه آموزش مجازی دانشگاه، تا 2 برابر واحد مصوب درس نیز قابل محاسبه خواهد بود.
تبصره 2: منظور از تعداد ساعات تدریس معادل ساعات تدریس به صورت حضوری میباشد.
4-3-2- چنانچه مدرسی، درسی را به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) ارائه نماید، میزان ضریب حقالتدریس بخش مجازی آن توسط کارگروه آموزش مجازی محاسبه گردیده و با توجه به نوع درس و محتوای آن، میتواند حداقل 20 و حداکثر 100 درصد به حقالتدریس استاد (خارج از سقف موظفی اساتید) اضافه میگردد.
4-3-3- در ازای اصلاح و بهروزرسانی محتوای آموزشی توسط استاد بر طبق بند 3-3-5 این آییننامه، با تصویب کارگروه توسعه آموزش مجازی دانشگاه، بین 20 تا 100 درصد حقالزحمه به مدرس پرداخت خواهد شد.
4-3-4- حقالزحمه اساتید در تولید دروس غیر رسمی مانند کارگاه های آموزشی، بر طبق فرمول مندرج در بند 4-3-2، محاسبه خواهد شد.
4-4) حق مالکیت مادی و معنوی محتوای آموزش مجازی
4-4-1- حقوق مادی محتواهای آموزشی الکترونیکی تولید شده متعلق به دانشگاه علوم پزشکی قـم و حقوق معنوی آنها مشترکاً متعلق به دانشگاه علوم پزشکی قـم و استاد/ اساتید تولید کننده محتوا میباشد.
4-4-2- استاد یا اساتید تولید کننده دروس بدون اجازه از کارگروه توسعه آموزش مجازی حق انتقال، فروش و یا اهدای آن به سایر دانشگاهها و موسسات و سازمان های دیگر را ندارد.
4-4-3- در خصوص سایر محتواهای آموزشی مسئولیت استفاده از محتواهای مورد استفاده با فردی است که بارگذاری کرده است.
این آییننامه در مهر 1398 به تصویب کارگروه توسعه آموزش مجازی و شورای آموزشی دانشگاه رسید و جهت تصویب نهایی به هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی قم ارسال گردید.
جدول شماره 1: ارزیابی کیفیت در تولید محتوای دوره/ درس الکترونیک مجازی
ردیف |
عنوان |
سقف امتیاز |
1 |
ارائه شناسنامه طرح درس الکترونیکی |
10 |
2 |
درج مشخصات کامل تهیهکنندگان برنامه/ درس |
5 |
3 |
رعایت ضوابط اخلاقی در تهیه و تدوین محتوا |
15 |
4 |
انطباق محتوای آموزشی با سرفصل مصوب درس |
15 |
5 |
بیان مفاهیم کلیدی و اهداف یادگیری قبل از شروع محتوای اصلی |
10 |
6 |
شیوایی نثر، عدم وجود اشکالات ادبی و دستوری و سهولت درک فراگیران از محتوای آموزشی |
15 |
7 |
سازمان یافته بودن محتوا بر اساس اهداف درس |
10 |
8 |
بهرهگیری از روشهای آموزشی متناسب با اهداف و وجود مثالها، نمودارها، جداول و اشکال مناسب در محتوا |
10 |
9 |
وجود تمرین مرتبط با اهداف درس |
10 |
10 |
تناسب محتوا با تعداد ساعات درسی معادل |
10 |
11 |
آماده سازی اسلایدها بر اساس اصول طراحی اسلاید و استفاده از عناصر شنیداری و دیداری به میزان متعادل |
10 |
12 |
ارائه خلاصه و جمعبندی در هر قسمت |
10 |
13 |
بهروز بودن منابع مورد استفاده و تناسب آنها با محتوا |
10 |
14 |
هماهنگی و همکاری با گروه آموزشی و واحد آموزش مجازی جهت تولید محتوا |
10 |
|
مجموع |
150 |
جدول شماره 2 - معادلسازی فعالیت اساتید در ارائه دروس مجازی
ردیف |
معیار |
امتیاز |
شاخص |
1 |
تکمیل و ارائه فرم شناسنامه درس |
10 |
تکمیل و ارسال در زمان مقرر |
2 |
مشاهده محتوای دروس |
20 |
زمان مشاهده بر اساس گزارش سامانه (برای تدریس اولین بار تا سقف 20 امتیاز و برای دفعات بعد تا سقف 10 امتیاز) |
3 |
ارائه محتوای تکمیلی |
10 |
مشاهده سیستمی |
4 |
ارائه منابع جدید |
10 |
مشاهده سیستمی |
5 |
ارائه تمرین |
10 |
حداقل دو تمرین به ازای هر واحد درسی |
6 |
بررسی پاسخهای تمرینها و اعلام نمره |
20 |
به ازای هر دانشجو، 1 امتیاز در طول نیمسال |
7 |
ارائه بازخورد درباره تمرینها به فراگیران |
10 |
به ازای هر دانشجو، 5/0 امتیاز در طول نیمسال |
8 |
طرح و تصحیح سؤالات آزمون پایان نیمسال |
20 |
به ازای هر سؤال چندگزینهای، 1 امتیاز (حداقل 15 سؤال به ازای هر واحد درسی)/ طرح سؤال تشریحی به ازای هر دانشجو |
9 |
نظم و انضباط و وظیفهشناسی و همکاری مناسب با دانشکده |
10 |
بر طبق نظر دانشکده |
10 |
پاسخگویی بهموقع به سؤالات مطرح شده از سوی دانشجویان در سامانه |
10 |
مشاهده سیستمی |
11 |
فعالیت مؤثر در ارتقای یادگیری فراگیران از جمله ، تالار گفتگو، گپ و سایر فعالیتها |
10 |
مشاهده سیستمی |
12 |
نمره ارزشیابی فراگیران |
10 |
مشاهده سیستمی |
سقف امتیاز |
150 |
|
جدول شماره 3: امتیازهای ارزیابی حضورفراگیر در دروس مجازی (ترکیبی)
امتیاز |
توضیحات |
عنوان فعالیت |
ردیف |
40 |
مطالعه کلیه صفحات مربوط به طرح درس که در پایان دوره توسط مدرس ارزیابی میگردد |
زمان صرف شده در سامانه یادگیری الکترونیکی |
1 |
20 |
دریافت و پاسخ تکالیف تعیین شده در زمان مقرر توسط مدرس از طریق سامانه آموزش مجازی |
انجام تکالیف در زمان مقرر |
2 |
30 |
فراگیران در تالارهای گفتگو و سایر فضاهای موجود در سامانه شرکت فعال داشته باشد و نحوه مشارکت براساس شناسنامه درس و اطلاعرسانی مدرس تعیین میشود |
حضور فعال در فضاهای مشارکتی |
3 |
10 |
کلیه فراگیران موظف به تکمیل نظرسنجی هستند تا بازخورد عملکرد مدرس به دست آید |
تکمیل فرم ارزشیابی درس |
4 |
100 |
مجموع امتیازات |